tisdag 27 mars 2012

Fältstudieveckan

Måndag 19/3

Dagen började vid halv 6, då jag packade, åt frukost och satte oss i bussen och förberedde oss inför en 9-timmars bussresa men stopp på en tea-farm för att äta lunch. Men som tur var hade jag dygnat så det var chill, sov hela resan. Vi kom fram vid fyra-tiden och hoppade i poolen, dog en dusch, åt middag och åkte ut till nåt ställe vid en brasa och fick höra kenyanska historier. (otroligt spännande)
Axel o Max vid lunchen 

Chill efter middagen
Det var väldigt varmt

Tisdag 20/3 

Vi vaknade tidigt och delades upp i våra grupper, i min grupp var det Felle, Fanny, Anna Bollan och Trine. Vår uppgift var att ta fyra bilder i Kusa med ett speciellt tema och sedan skriva 200 ord om dem, vi valde vatten! Spännande. 

Efter frukosten var det dags att fiska! Vi åkte ner till Lake Victoria som låg bara några minuter från vårt hotell. Där åkte vi ut i två fallfärdiga båtar (våran läkte in så mycket att vi trodde den skulle sjunka) och kollade på när några fiskade upp sina nät, vi fick även lära oss lite om vatten hyacinter och hur dom förorenat sjön. 

Efter lunch åkte vi till en fiskodling, till en kvinna som flätade mattor, en barnmorska (som inte rörde oss för att inte få våra onda andar..) och en kille som flätade korgar utav vattenhyacinter. 
De skjutsade oss i de här små träbåtarna med hjälp av en pinne


Fanny o Felle!


Hehe lilla jag

Fanny fiskar!
Clara o Manda

Mangotanten! Något som hon hade gjort var att hon odlade 4 olika sorters mangon på ETT träd! Ascoolt :D

Malin va lite trött..

Barnmorskan! Hon förlöste alla barnen i byn
   
Dagen innan förlöste hon ett barn.. HÄR! Haha någon som faktiskt hade rätt på vilket rum det här är var Ewy!

Michelle o baby goat hehe så göllig

Manda flätar mattor! 

Trine köpte en hatt

ASCOOL KILLE!!! Han hade tatuerat in 50 cent på armen som ett är haha så jävla G

Fiskeodling, mycket firrar

Onsdag 21/3

Haha tråkigaste förmiddagen i mitt liv skulle jag nog säga. Vi skulle besöka ett vattenkraftverk som några japaner finansierat. Hela besöket tog 3 timmar och det var jättetråkigt. Ingen, inte ens våra lärare tyckte det var värt att lyssna på hur de försörjer staden med el med hjälp av detta vattenkraft. Efter lunchen sov jag i tre timmar trots att jag hade sovit från 9 till 8 natten innan. Man blir trött av värme..
Precis så intressant som den här bilden är var det
Och precis så mycket man förstår av det hela av bilden förstod man när de förklarade

SPÄNNANDE!

Gruppbild!
 Torsdag 22/3

Torsdagen var dagen jag hade längtat efter! Äntligen skulle vi lämna Kusa men jag quotar Michelle som skrev: "Att komma till Kusa var en påminnelse om att den lilla storstadsbubbla jag lever i med fina caféer och höghus representerar en minimal andel av Kenyas verklighet." Kusa Något som faktiskt är riktigt sant, det var kul att se nåt annat än Nairobi, vilket vi iofs gjort i mängder men då har det varit vid turistiga ställen.

Nästa stopp var Kisumu, Kenyas tredje största stad och eftersom vi haft så hektiskt schema fick vi äntligen frihet hela dagen! Asskönt. Vi la våra väskor på hotellet och tog en Tuk Tuk till en marknad, som SÖG haha fanns typ ingenting där alls. Men det var fett kul ändå hehe, sen drog vi till ett ställe som heter Green Garden och åt en jättegod lunch för nästan inga pengar alls. Sen joinade Julia, Anna, Elin o Maria oss. Dom hade varit i Kakamega (regnskogen) och det var tydligen hemskare än hemskt. Men vi var alla glada för att vara i Kisumu i alla fall hehe.

Dagen spenderade vi med att åka nio pers på en tuk tuk (vi fick verkligen bara vara tre (gangsters)), vara på fruktmarknad, chilla, duscha, byta om och till slut äta på den indiska-magsjuke-restaurangen Haandi.

Hehe juste, glömde berätta att vi åkte cykeltaxi! Boda boda heter det och är svinbilligt, 2 kr för en liten tur

Haha Julia kommer döda mig hehe..

Spår xD

En gigantisk frukt och grönsaksmarknad


Anna o Julia

Maria o jag i bakluckan på en tuk tuk (trodde vi skulle dö)

Haha vilka nerds

Avslutar inlägget med denna vackra bild på Amanda o mig

1 kommentar: